יום חמישי, 4 בספטמבר 2008

צילום טבע ובעלי חיים


כשניצבים לפני צילום טבע בכלל וצילום בעלי חיים בפרט יש לזכור להיות סבלניים במיוחד. שלא כצילום בני אדם או צילום רחוב שנעזר יותר בשיטת ה"סנפשוט", מדובר למעשה בתכנון מדויק וסבלנות גדולה.

הדבר החשוב שיש לזכור הוא להקשיב לטבע, להיות קשובים לצרכי הסביבה ולא להרוס את המציאות הסביבתית הקיימת. לשים לב היכן דורכים, היכן מתמקמים, כיצד מתקרבים לבעל החי ובכלל- כיצד מתנהגים בטבע הספציפי בו נמצאים. אם זה יער עבות, שדה פתוח, אגם, חוף ים, מדבר או שטח הררי, לכל תוואי יש חיים משל עצמו ורוטינה שיש ללמוד אותה.

צילום בשמורת טבע- יש להישמע לכללי השמורה, שעות פתיחה וסגירה, האכלה של החיות, לא להשאיר זבל בשטח, להתקרב לחיות לאט ובזהירות על מנת שלא להבהילן, ובעיקר סבלנות. להתמקם במקום מסוים ולתכנן את הפריים באופן מדויק ואז כל שנותר הוא לחכות לבעל החי שיתקרב. בנוסף, כדאי וראוי לקרוא מעט אודות המקום בו אתם הולכים לשהות, סוגי בעלי החיים והצומח הקיימים, כדי להבין את אופי המקום ולהיות מוכנים יותר לקראת מה אתם הולכים. רצוי לבקר במקום מספר פעמים ולפני סקשן צילום להסתובב ולהבין את האווירה במקום "לירות" לכל עבר.

צילום בטבע פתוח- לפני יציאה לטבע יש ללמוד על המקום אותו הולכים לפקוד. לדוגמא- בחופי ים המלח המרוחקים יש חשש לבולענים, יש לקרוא על הנושא, לא להתקרב לבולענים קיימים או למקום המסתמן כבולען בפוטנציה, עוד כדאי להבין כי המליחות במקום מזיקה לציוד הצילום ויש להקפיד גם על נושא זה. יש להקפיד על התנהגות קבועה ולא להשמיע רעשים מיותרים אשר יבהילו את חיות האזור הקטנות כגון זוחלים, בעלי כנף וכד'. בנוסף, כדאי לדעת אילו בעלי חיים אתם הולכים לפגוש וכיצד הם עשויים להתנהג וזאת על מנת לצפות סכנות מראש ולא לגרום להם עוול מיותר. יש להבין כי כמה שאולי הייתם עושים הכל תמורת צילום מדהים, אף צילום לא שווה סבל או צער שייגרם לבעל חי כלשהו! ואת זה יש לזכור כמהות עניין צילום הטבע והחי.


ובכל זאת, כיוון שבצילום עסקינן, להלן כמה טיפים שיסייעו לכם בצאתכם אל האתגר:



  • חקרו את המקום טרם הגיעכם אליו, תוואי השטח, בעלי החיים במקום ואופיים, כיוון הרוח, אור וצל, שעות היום השונות וכו'.

  • הקפידו לצאת לצלם בשעות נכונות מבחינת תאורה ומזג האוויר הן מבחינת הצילום כצילום והן מבחינת האווירה אותה אתם רוצים ליצור. בקיץ, השעות הטובות של היום הן שעות הבוקר המוקדמות ואחר הצהרים המאוחרים או אז הצללים רכים יותר והצבעים חמים יותר בשל גובה השמש. בעונת החורף, השמש נמוכה יותר וכאשר השמיים מעוננים ניתן לצלם בכל שעות היום בשל התאורה המפוזרת והנמוכה שנוצרת עם גובה העננים ורכות הצללים ובשל העניין בשמיים.


  • כדאי להצטייד ברפלקטורים לשעות שמש קשות על מנת ליצור החזרי אור עשירים ועדינים יותר.


  • הקפידו על זויות צילום, אסתטיקה בתמונה, תנועה וצבעוניות, וכמובן, החליטו על הפריים שלכם ועימדו מאחוריו, גם אם הדבר גובל בציפייה ארוכה שבעל חי כלשהו יזוז למיקום הרצוי.

  • התקרבו בזהירות אל בעלי החיים והקפידו להימנע מהפחדתם או בריחתם ממקומם. הדבר יסייע בידיכם לצלם אותם במצבים טבעיים יותר.

  • אל תתעצלו והביאו עמכם חצובה. הדבר יסייע בידיכם הן בציפייה הארוכה לפריים המנצח בשמירה עליו ועל יציבותכם והן בתנאי תאורה קשים או במשחקי צמצם ותריס שתבצעו.


  • הקשיבו לטבע ולבעלי החיים סביבכם. זה יעזור לכם להבין מה הולך לקרות ואיפה כדאי לכם להתמקם כדי להשיג את הפריים המנצח.


  • קחו את כל מגוון העדשות שיש ברשותכם, עדיף לסחוב יותר מדי מאשר להגיע למקום ולהצטער על העדשה הנכונה שנותרה בבית.
  • מכירים את האמרה "סבלנות משתלמת"? בצילום מסוג זה צריך להצטייד בהרבה סבלנות, אבל בסופו של דבר, כשתצפו בתוצאות תבינו שזה היה שווה את זה!

בהצלחה!

תגובה 1:

Elad Feinberg אמר/ה...

פוסט מדהים! אפשר ללמוד ממנו המון, ממליץ לקרוא בחום.